lördag 5 september 2009

Glöm inte amaryllisen

Jag har en förkärlek til Amaryllis, men jag erkänner gärna, det är inte det lättaste att leva ihop 365 dagar om året. Men relationen djupnar och det lönar sig att anstränga sig lite.

Jag köper alltid ett gäng med lökar efter jul för några kronor styck. Efter att blommat lite sådär i rea-tider så låter jag knölarna vila, när sommaren kommer så får dom flytta ut och bo på ett skuggit ställe. Jag låter dom får bli ett inslag i en lite installation av gröna krukor på trappen till gårdshuset.

Nu ska dom få gå i ide i två månader! Men oj... mina blommar nu! Dom får vänta med att flytta in tror jag. Men om det är risk för frost så klipper jag blomman till snitt. Sedan klipper jag ner alla blad och stoppar ner dem i källaren med sparsam vattning. På med dumsstruten (jag fixar några strutar av tidningar) och i källaren får dom stå oktober och november.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar