lördag 22 augusti 2009

Ta sticklingar av lavendel och buxbom

Att ta sticklingar kan man säkert göra när som på året. Men om man ändå ska klippa ner sin lavendelbuske eller buxbom så kan man passa på att ta reda på kvistarna nu i september.

Att ta sticklingar är hur lätt som helst. Ta fram häcksaxen och klipp ner busken. Därefter kan man lättast leta efter förgrenade kvistar, dra bort en kvist från "huvudgrenen". Kvar får du en liten kvist med en klack på. Nu behöver du bara ta bort det mesta av bladen och sätta sticklingen i en kruka med såjord.

Du kan även ta späda kvistar och med en vass kniv snitta kvisten, ta bort det mesta av bladen och sedan sätta sticklingen i en kruka med såjord.
Sedan är då problemet vad man man ska göra av dem över vintern. Jag gräver ner dem i en planteringslåda eller i rabatten, sedan så bäddar jag ner sticklingarna med mängder av löv.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Det ska jag göra imorgon!

    SvaraRadera
  2. Så här blev de:
    http://mininspiration.blogspot.com/2011/09/lavendelsticklingar.html

    :)

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Bästa och tydligaste sticklingbeskrivning jag hittat!
    Men, om man sätter kvistarna i såjord (mager med mycket sand), behöver de inte snart näring?
    Jag vill driva upp lavendel plantor över vintern för att sätta ut i vår.
    Gjorde ett försök med laendel i såjord för ttre veckor sedan men allt har torkat i miniväxthuset trots generst med vatten.
    Mikael

    SvaraRadera